JARED Nagłówek

Wypełnienie tego kwestionariusza (zajmie to około 15 minut) będzie Państwa cennym wkładem w ogólnoeuropejskie działania na rzecz poprawy zdrowia układu oddechowego. Państwa opinie pomogą stworzyć bardziej efektywne polityki, narzędzia i strategie ograniczające skutki używania tytoniu i nikotyny. Dziękujemy za udział w tym ważnym przedsięwzięciu.

Opis projektu

Kwestionariusz stanowi część projektu JARED, którego celem jest znaczące ograniczenie wpływu przewlekłych chorób układu oddechowego w Europie. Projekt ten łączy innowacyjne technologie cyfrowe w zdrowiu, lepszy dostęp do narzędzi diagnostycznych oraz działania na rzecz poprawy wiedzy zdrowotnej, by skutecznie przeciwdziałać i kontrolować przewlekłe choroby układu oddechowego. Inicjatywa opiera się na współpracy szerokiego grona ekspertów i interesariuszy z sektora ochrony zdrowia, promując strategie zapobiegawcze oraz dążąc do zmniejszenia obciążenia i śmiertelności związanej z tymi chorobami.

Jednym z najważniejszych czynników ryzyka chorób układu oddechowego jest używanie tytoniu i nikotyny. Dlatego profilaktyka w tym zakresie odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu zachorowalności. W ostatnich dekadach dokonaliśmy znaczących postępów w redukcji palenia na całym świecie, jednak obecnie jednym z największych wyzwań są nowatorskie produkty tytoniowe. W społeczeństwie oraz wśród specjalistów panuje wiele błędnych przekonań na ich temat, a ich popularność, zwłaszcza wśród młodzieży, nieustannie rośnie.

Cel kwestionariusza:

Kwestionariusz ma na celu zebranie informacji na temat obecnej sytuacji związanej z problematyką palenia w środowisku szkolnym, w tym działań profilaktycznych dotyczących zarówno tradycyjnych wyrobów tytoniowych, jak i nowatorskich wyrobów tytoniowych.

Skupiając się na dzieciach i młodzieży w wieku szkolnym, kwestionariusz ma również na celu zrozumienie potrzeb nauczycieli w zakresie wiedzy i szkoleń, tak aby możliwe było opracowanie praktycznego i metodycznego wsparcia, które umożliwi im skuteczne poruszanie tego tematu w ramach działań edukacyjnych.

Kwestionariusz składa się z dziewięciu części:

  1. Informacje ogólne
  2. Informacje o respondencie
  3. Trendy i wyzwania związane z paleniem
  4. Istniejące programy i zasoby
  5. Dobre praktyki i wcześniejsze doświadczenia
  6. Integracja z programem nauczania
  7. Polityka szkoły w zakresie profilaktyki używania tytoniu i nikotyny
  8. Potrzeby szkoleniowe
  9. Dodatkowe uwagi

Grupa docelowa

Kwestionariusz skierowany jest do nauczycieli, dyrektorów szkół, pielęgniarek szkolnych oraz innych specjalistów zajmujących się promocją zdrowia w środowisku szkolnym – w szczególności profilaktyką palenia.

Krótka instrukcja

Prosimy o wypełnienie kwestionariusza, zaznaczając jedną lub więcej odpowiedzi. W razie potrzeby można dodać dodatkowy komentarz lub wyjaśnienie.
Kwestionariusz jest anonimowy, a odpowiedzi będą gromadzone i analizowane w formie zagregowanej.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z: Natalia Miller (natalia.miller@wum.edu.pl).

Dziękujemy za poświęcony czas i zaangażowanie w wypełnienie kwestionariusza!

I. Informacje ogólne
2. Wielkość miejsca zamieszkania:
Proszę zaznaczyć, rodzaj miejscowości Pan/Pani obecnie mieszka:
3. Rodzaj placówki:
4. Liczba uczniów w Państwa szkole:
5. Czy Państwa placówka uczestniczy w jakiejkolwiek krajowej lub regionalnej inicjatywie, programie lub sieci promującej zdrowie w szkole?

(np. „Sieć Szkół Promujących Zdrowie”)

II. Informacje o respondencie:
6. Jaką pełni Pan/Pani rolę w szkole?

(można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

Proszę wpisać liczbę lat:
8. Czy brał(a) Pan/Pani kiedykolwiek udział w specjalistycznym szkoleniu lub kursach dotyczących profilaktyki uzależnień?
III. Trendy i wyzwania związane z paleniem
9. Jak Pan/Pani ocenia, jaki procent uczniów w Państwa szkole pali (zarówno tradycyjne, jak i nowatorskie wyroby tytoniowe lub nikotynowe)?
10. Zgodnie z Pana/Pani obserwacjami, jakie rodzaje wyrobów tytoniowych i nikotynowych są najczęściej używane przez uczniów?
(Można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. Proszę wybrać na podstawie tego, co Pan/Pani widział(a) lub słyszał(a)):
11. Czy zaobserwował(a) Pan/Pani wzrost użycia nowatorskich wyrobów tytoniowych (np. e-papierosów, podgrzewaczy tytoniu) wśród uczniów w ciągu ostatnich 2 lat?
12. Zgodnie z Pana/Pani obserwacjami, która płeć częściej eksperymentuje z paleniem (zarówno tradycyjnymi, jak i nowatorskimi wyrobami tytoniowymi/nikotynowymi) w Państwa szkole?
13. Zgodnie z Pana/Pani obserwacjami, która grupa wiekowa w Państwa szkole najczęściej eksperymentuje z paleniem (zarówno tradycyjnymi, jak i nowymi wyrobami tytoniowymi/nikotynowymi)?

(można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

IV. Istniejące programy i zasoby:
14. Czy w Państwa placówce są obecnie realizowane jeden lub więcej programów ukierunkowanych na profilaktykę palenia?
Jeśli zaznaczono „Tak”, proszę wypełnić poniższą sekcję osobno dla każdego programu. Można dodać wiele wpisów.
Informacje o programach
15. Rodzaj programu:
Proszę podać nazwę programu (jeśli jest znana) oraz krótki opis, dołączając link do materiałów, jeśli są dostępne.
Re-order Nazwa programu (jeśli znana): Krótk iopis: Grupa docelowa: Link do materiałów online lub dodatkowych informacji: Waga Operations
more items
Proszę podać nazwę programu (jeśli jest znana) oraz krótki opis, dołączając link do materiałów, jeśli są dostępne.
Re-order Nazwa programu (jeśli znana): Krótk iopis: Grupa docelowa: Link do materiałów online lub dodatkowych informacji: Waga Operations
more items
16. Jakie tematy są poruszane w realizowanym programie?
17. W jakiej formie realizowany jest program?
Re-order Jakie elementy programów profilaktyki palenia, Pana/Pani zdaniem, działają dobrze? Jakie są główne wyzwania lub ograniczenia tych programów? Co mogłoby zwiększyć skuteczność programów profilaktyki palenia? Waga Operations
(np. zaangażowanie danej grupy wiekowej, sposób prowadzenia zajęć, współpraca z rodzicami itp.)
(np. niskie zainteresowanie uczniów, brak zasobów, przestarzałe materiały itp.)
(Zachęcamy do podania metod, strategii dla konkretnych grup wiekowych, form realizacji lub nowych pomysłów.)
19. Które z poniższych zasobów dotyczących profilaktyki używania wyrobów tytoniowych i nikotynowych są obecnie dostępne w Państwa placówce?
Proszę wziąć pod uwagę zarówno zasoby dotyczące tradycyjnych wyrobów tytoniowych (np. papierosów), jak i nowych produktów (np. e-papierosów, vape’ów, podgrzewaczy tytoniu). Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują.
Proszę podać tytuły i/lub linki do materiałów (ramka poniżej)
Proszę podać tytuły i/lub linki do materiałów (ramka poniżej)
Proszę podać tytuły i/lub linki do materiałów (ramka poniżej)
Proszę podać tytuły i/lub linki do materiałów (ramka poniżej)
V. Dobre praktyki i wcześniejsze doświadczenia:
20. Czy w Państwa placówce istnieją przykłady dobrej praktyki w zakresie profilaktyki palenia tytoniu (w tym zapobiegania używaniu nowatorskich wyrobów tytoniowych) wśród uczniów?

Przez „dobrą praktykę” rozumiemy każdą aktywność, program lub inicjatywę, które okazały się skuteczne lub zostały dobrze przyjęte w kontekście Państwa szkoły.

Jeśli zaznaczono „Tak”, proszę wybrać dwie najbardziej istotne lub skuteczne inicjatywy:
21. Jakie wyzwania napotkali Państwo podczas wdrażania tych inicjatyw?
(Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które mają zastosowanie):
22. Czy współpracowali Państwo z organizacjami zewnętrznymi lub specjalistami w zakresie profilaktyki palenia?
VI. Integracja z programem nauczania
23. Czy tematy związane z profilaktyką uzależnień są uwzględnione w szkolnym programie nauczania?
24. Jeśli tak, czy są one oparte na krajowej podstawie programowej, czy dostosowane do potrzeb szkoły?
25. Jeśli tak, w jaki sposób są one zintegrowane?
27. W których klasach poruszane są te tematy?

(Proszę zaznaczyć wszystkie właściwe odpowiedzi)

28. Jak często w ciągu roku szkolnego podejmowane są te tematy?
Prosimy podać, jak często:
29. Kto w Państwa placówce odpowiada za edukację na temat nowatorskich produktów (np. e-papierosów, waporyzatorów, podgrzewaczy tytoniu)?
(Proszę zaznaczyć wszystkie właściwe odpowiedzi)
VII. Polityka szkoły w zakresie profilaktyki używania tytoniu i nikotyny
30. Czy w Państwa szkole obowiązuje formalna polityka dotycząca używania i profilaktyki wyrobów tytoniowych oraz nikotynowych, w tym nowatorskich produktów (np. e-papierosów, waporyzatorów, podgrzewaczy tytoniu)?
31. Jeśli tak, czego dotyczy ta polityka?
(Proszę zaznaczyć wszystkie właściwe odpowiedzi)
32. Czy polityka dotycząca profilaktyki używania wyrobów tytoniowych i nikotynowych jest corocznie przekazywana uczniom, pracownikom szkoły i rodzicom?
W jaki sposób przekazywana jest ta polityka?
(Proszę zaznaczyć wszystkie właściwe odpowiedzi)
33. Kto jest odpowiedzialny za egzekwowanie polityki zapobiegania używaniu wyrobów tytoniowych i nikotynowych w Państwa szkole?
Prosimy o komentarz 
Prosimy o komentarz
VIII. Potrzeby szkoleniowe
36. W jakim stopniu zgadzasz się z następującym stwierdzeniem:„Czuję się odpowiednio przygotowany(-a) do rozmów z uczniami na temat nowatorskich wyrobów tytoniowych (np. e-papierosów)”
37. Które tematy poruszane podczas szkolenia byłyby dla Państwa najbardziej przydatne w celu poprawy działań profilaktycznych dotyczących palenia?
(Proszę zaznaczyć wszystkie właściwe odpowiedzi)
38. Jaka forma szkolenia byłaby dla Państwa najbardziej dostępna i skuteczna?
(Proszę wybrać maksymalnie dwie opcje)
IX. Dodatkowe komentarze
Prosimy o komentarz 

JARED Stopka